نشست «بررسی پرونده هسته ای ایران در رسانه های غربِی»
محمد رضا خوشرو، مدیرگروه فرهنگ و هنر اداره کل پژوهش های صداوسیما، گفت: هالیوود به شدت با دیپلماسی عمومی آمریکا همراه است تا به شکلی آینده سازی را شکل دهد تا ذهن مردم را در این زمینه سوق دهد.
وی افزود: این فیلم ها و فعالیت های رسانه ای کاملا با هماهنگی با تیم های دیپلماسی آمریکا انجام می شود؛ آنها سعی می کردند که با اهداف مختلفی مذاکرات را به سمت و سوی دیگری ببرند و به همین جهت به شدت از ابزار رسانه استفاده می کنند.
این پژوهشگر عرصه رسانه تصریح کرد: در موضوع هسته ای یک درام ژورنالیستی شکل گرفت و در حین مذاکرات، آنها سعی کردند که یک فعالیت رسانه ای هدفمند را شکل دهند؛ در حین مذاکرات، خبرنگاران همه می گفتند که ما نمی دانیم چه اتفاقی می افتد و حتی دیپلمات ها نیز چنین مساله ای را بیان می کردند ولی لحظه به لحظه این گزارش ها ادامه داشت زیرا آنها به دنبال اضطراب سازی بودند تا مردم را به سمت یک تصمیم خاص هدایت کنند.
وی گفت: آنها سعی کردند که چهره ای از خبرنگاران ارایه دهند که آنها به رغم خستگی خبرهای بی ارزش از نظر ژورنالیستی را بی دلیل به عنوان خبرهای فوری نشان دهند که این مساله بیانگر این درام بود.
خوشرو اظهارکرد: دیپلماسی رسمی و دیپلماسی عمومی یک مدل جدید ارتباطی و رسانه ای را شکل داد تااز این طریق به ایرانیان فشار وارد کنند و به همین دلیل سناریوهای متعددی ایجاد کردند که ایرانیان را مجبور به تکذیب پیاپی کنند.
مدیرگروه فرهنگ و هنر اداره کل پژوهش های صداوسیما گفت: پس از مذاکرات رسانه های غربی سناریوهای پیروزی و تشکیک و مظلوم نمایی رژیم اسراییل را مدیریت کردند و رسانه هایی مثل بی بی سی فارسی در این بین به دنبال نقش رهبر انقلاب در این زمینه پرداختند.
وی افزود: بی بی سی فارسی در طول این مذاکرات همیشه خود را همراه و پشتیبان تیم مذاکره معرفی می کرد و این عمل نیز به دنبال جذب مخاطب صورت گرفت و سعی کردند همزمان با تهدیدهای غربی خبرنگاران بی بی سی خود را کاملا متمایل با ایران نشان دادند و پس از توافق سعی کردند که به آسیب شناسی این جریان بپردازند و جریان دیگری را دنبال کردند.
این پژوهشگر عرصه رسانه تصریح کرد: تکنیکی در فضای رسانه ای استفاده می شود که آن را پیش زمینه سازی می نامند؛ یعنی برای چنین رویدادهایی که برای غرب، پیش زمینه سازی جدی نیز شکل داده است تغییر هدفمند، عینیت و اهمیت می یابد.
وی گفت: تمام فرایند غربی ها در هر مذاکره ای همان سیاست چماق و هویج و سناریوسازی است؛ آنها به دنبال سناریو سازی هستند تا از مراکز مطالعاتی چنین ظرفیتی را استحصال کنند تا تمام سناریوها بررسی شود تا در به کار گیری هر بعد از این سناریوها این مسایل را دنبال کند.

خوشرو اظهارکرد: موسسه تحقیقات استراتژیک آمریکا بیان می کند که در ماه فروردین سال 93 و قبل از مذاکرات لوزان این پیش زمینی ها را شکل دادند؛ حتی بی بی فارسی هم سعی داشت که بیان کند برنامه هسته ای ایران باعث خشکسالی در ایران شده است.
مدیرگروه فرهنگ و هنر اداره کل پژوهش های صداوسیما گفت: از سال 93 فشارهای رسانه ای بسیاری به کشورمان وارد شد، در این بین تلاش کنند جمهوری اسلامی ایران را به سمتی ببرند که واکنش های قابل پیش بینی آنها را انجام دهد.
وی افزود: پیش بینی آنها در واقع پیش بینی نمایی است و آنها سعی کردند به نوعی مردم را در مقابل نظام قرار دهند و حتی سعی کردند با بازی خاص رسانه ای رسانه های ایران را نیز در مقابل نظام شکل دهند.
این پژوهشگر عرصه رسانه تصریح کرد: تلاش دموکرات ها برای یک کارنامه موفق باعث شد که در آستانه مذاکرات لوزان بیان شده که ایران با خروج مواد غنی سازی شده موافقت کند؛ رسانه های غربی همیشه با شانتاژ رسانه ای سعی می کردند که مقامات ایرانی را وادار به واکنش کنند که یکی از آنها همین فشار آنها در عرصه رسانه نسبت به القای یک دروغ بود که همیشه مذاکره کنندگان ما آنها را تکذیب کردند.

وی گفت: حجم برنامه سازی پس از مذاکرات از سوی رسانه های فارسی زبان کاملا متمرکز بر راس هرم نظام شد و آنها سعی کردند که به نوعی حمایت از جمهوری اسلامی ایران را به مخاطب خود منعکس نکنند و به همین سعی کردند که نشان دهند که تصمیمات رهبری تا چه اندازه در زندگی مردم تاثیرگذار بوده و به همین خاطر با خلط مباحث سعی کردند که نگاه به رهبری را تغییر دهند.
خوشرو اظهارکرد: بسیاری از برنامه های رسانه های فارسی زبان در پی آسیب شناسی تصمیمات رهبری در زمینه مباحث هسته ای بود و به همین دلیل سعی کردند که نحوه مدیریت خروج از بحران هسته ای و جنگ تحمیلی را مقایسه کنند.
تحليل جريان های رسانه ای