

جام
جم آنلاین، بنفشه رحمانی - بعضی از روزنامهها در سطح یک منطقه و محله
توزیع میشوند، بعضیها گستره توزیعشان در محدوده یک شهر است و بعضیهای
دیگر هم در سطح یک کشور؛ ولی روزنامههایی هم هستند که به هیچ گستره
جغرافیایی محدود نمیشوند. لازم نیست صبحها برای تهیه روزنامه مورد
نظرتان به کیوسک مطبوعات مراجعه کنید یا نگران تمام شدن روزنامه باشید.
میتوانید از هر کجای دنیا و در هر ساعتی از شبانه روز، روزنامه مورد
علاقه تان را بخوانید. روزنامههای دیجیتال نسل جدیدی از رسانهها هستند
که طیف وسیعی از مخاطبان را دارند.
کاربر اینترنت یعنی کسی که به کامپیوتر دسترسی دارد و میتواند از
ابزارهای مدرن استفاده کند. پس طبیعی است که باید دارای حداقلی از سواد و
اطلاعات باشد. به همین دلیل مخاطب رسانه آنلاین را میتوان با مخاطب
تلویزیون، رادیو و حتی روزنامهها متفاوت دانست. چنین مخاطبی بیشتر اهل
قضاوت و اظهارنظرکردن است. البته چنین خصوصیاتی باعث نمیشود که تصور کنیم
مخاطب یک رسانه آنلاین لزوما یک وبگرد حرفه ای است. یک رسانه دیجیتال گرچه
باید پاسخگوی انتظار مخاطب حرفه ای باشد ولی نباید سهولت کاربری آن فراموش
شود. بههرصورت روزنامههای دیجیتال نوع متفاوتی از روزنامهها هستند و
شاید نیاز به نگرش متفاوتی هم داشته باشند.
دکتر یونس شکرخواه، استاد دانشگاه و مدرس روزنامه نگاری را میتوان پدر
روزنامه نگاری دیجیتال در ایران دانست که سالها در این زمینه پژوهش و
فعالیت داشته است. گفت و گویی با او داشته ایم که در ادامه میخوانید